Dragan Nikčević: Otroci človeštva, distopija za današnji čas

Objavljeno:

»Svet je propadel. Le še Britanija koraka naprej.« Da je temu tako, skrbijo militariziran varnostni aparat, množična deportacijska taborišča in žrtvovanje svobode v imenu varnosti, znotraj družbe, v kateri je nasilje postalo stvar vsakdanjika.

Otroci človeštva (Children of Men, Alfonso Cuarón, 2006) je filmski portret distopične družbe za današnji čas. Fašistoidne politike, ki jih režiser niza iz kadra v kader, so na prvi pogled paradoksalno multikulturalne. Priča smo ničti stopnji fašizma. To ni zgodovinski fašizem dvajsetih in tridesetih let dvajsetega stoletja, niti ne gre za rafiniran nacionalizem, s katerim današnji populisti načenjajo ustaljeni politični red. Fašistoidnost Velike Britanije, skozi katero se prebijajo naši protagonisti, ne izključuje po krvi, niti po kulturi, ampak po državljanstvu. Takšna univerzalizirajoča in politično korektna avtoritarnost je bistvo današnjega časa, v katerem lahko humanitarne vrednote brez težav soobstajajo s postavljanjem žice na mejah ter zaostrovanjem varnostnih in azilnih politik.

Vzemimo film kot opozorilo, kaj se z družbo že dogaja. Hkrati pa to sporočilo ni moralistično ali podano skozi optiko herojskega disidenta, temveč je režiser našel prostor zanj v ozadju nekaterih izmed najdaljših in tehnično najkompleksnejših kadrov zadnjih let. Kot je v komentarju k DVD izdaji izpostavil poznani perverzni ljubitelj filma, ospredje filma služi kot spremljava ozadju in ne obratno.

Dragan Nikčević je član programskega odbora Inštituta za delavske študije. V prostem času navdušenec nad sodobno znanstveno fantastiko.

Sorodno:

Anže Dolinar: Planet opic - ključ za anatomijo opice

»Anatomija človeka je ključ za anatomijo opice. Nasprotno pa je mogoče pri podrejenih živalskih vrstah nakazovanja nečesa višjega razumeti samo, če to višje samo že poznamo.« (Marx: Uvod k Očrtom)

»To suggest that we can learn anything about the simian nature from a study of man is sheer nonsen...

Filmski krožek Inštituta za delavske študije - Kuba, da!

Inštitut za delavske študije v sodelovanju s Kinoteko vabi na filmski krožek (nekdanji Filmski krožek Delavsko-punkerske univerze) iz tematskega ciklusa »Socializem«, ki  bo v torek, 25. marca, ob 21. uri, v Slovenski Kinoteki na Miklošičevi 28. Ogledali klasiko Chrisa Markerja Kuba, da! (Cuba...

Jan Princl: Matrica - kaj je Neo pojedel?

The Matrix, ta sodobna holivudska sci-fi klasika, v spektakularnem filmskem jeziku izriše danes vsem poznani občutek, da se tiste res pomembne stvari godijo, no, nekako mimo nas: Ideološki svet vsakdanjega (sámo-)doživljanja precej uspešno prikriva dejstvo, da družbi vlada nevidna, a vseprisotna maš...

Kino-katedra "Pošasti kapitalizma": Nosferatu – simfonija groze

Friedrich Wilhelm Murnau, Nemčija, 1921, 35mm, 1.33, čb, nemi, 87', svp

Grof Orlok, ki živi visoko v Karpatih, je v resnici vampir Nosferatu. To odkrije mladi Hutter, ko pride k njemu na poslovni obisk. Mladenič zjutraj na vratu zagleda sledove prstov, še bolj pa se zgrozi, ko pri Orloku opazi zan...

Luka Mesec: Duh leta `45

Inštitut za delavske študije v sodelovanju s Slovensko kinoteko vabi na filmski krožek iz tematskega ciklusa »Socializem«, ki bo v torek, 15. aprila, ob 21.00 v Slovenski kinoteki na Miklošičevi 28. Ogledali si bomo najnovejši film Kena Loacha Duh leta ‘45 (The spirit of ‘45), dokumentarec, ki g...

Maja Predalič: Blade Runner

Na šestem srečanju Kino-katedre 2016: K pojmu političnega v znanstveni fantastiki, si bomo ogledali Iztrebljevalec (Blade Runner, Ridley Scott, 1982). Po projekciji sledi predavanje Maje Predalič.

Primož Krašovec & Marko Bauer: Trk

Kakor komedija težko tekmuje s stvarnostjo, saj je slednja vselej bolj farsična in absurdna od prve, ima podoben manjvrednostni kompleks tudi znanstvena fantastika. Če se je v času trilogije Blue Ant (2003-2010) še izumitelj cyberpunka William Gibson odpovedal zamišljanju prihodnosti, zato da bi zmo...

Sašo Slaček: Terminator - nelagodje v kapitalistični kulturi

Theodor Adorno je v Minimi Moralii trdil, da umetnost ne zmore reprezentirati fašizma oziroma še več, da je fašizem dokončno razgalil nezmožnost umetnosti, da reprezentira sodobno družbo nasploh. Razkorak med človeško izkušnjo, ki jo vsaka umetnost nagovarja, in družbeno realnostjo, ki je postala te...

Zdenko Vrdlovec: Oklepnica Potemkin

Predavanje v sklopu Kino-katedre, sodelovanja med Delavsko-punkersko univerzo in Kinoteko. Zdenko Vrdlovec je filmski kritik, publicist in avtor knjig o filmu.